RECENZE| Tři muži na toulkách

Název: Tři muži na toulkách
Autor: Jerome Klapka Jerome
Překladatel: Dr. Jindřiška Kaplanová
Počet stran: 218
Rok vydání: 2014
Nakladatelství: Omega

Tři muži jsou zpět, o pár let starší a dva z nich dokonce ženatí. Jiří je stále ještě ve svých mládeneckých letech a užívá si svobody. Při návštěvě manželů Harrisových se do třech mužů opět vkrade touha po pořádné dovolené, po odpočinku od domácnosti, dětí a možná i manželek. Tentokrát je nejvíce láká výlet na kolech po kontinentu. Podívají se do Německa a zavítají i do Prahy, kde je čekají různá dobrodružství, ale také problémy.

Jerome, Jiří a Harris se k nám vrací po pár letech znovu, aby vyvolali úsměv na rtech a pomohli nám odreagovat se od všedních starostí.

Tři muži na toulkách nás ihned přivedou do života Jeroma, Harrise a Jiřího tak, jak ho mají nyní. Nikde se neotálí a zbytečně nečeká, až vypukne hlavní děj. Počáteční dohody a vypravování se na výlet nejsou nikterak dlouhé a po pár stránkách sedíte ve vlaku a míříte na kontinent. Jak už známe z Tří mužů ve člunu, hlavní dějovou linii protínají již prožité události z Jeromova života, které se vážou k jejich současné situaci.

První polovina knihy je opravdu úsměvná, tři muži neztratili svůj smysl pro humor a velmi rádi vás baví. Určité životní situace, do kterých se v cizině dostali, se mohou stát kde komu a nečiní žádný problém vžít se do jejich pocitů. Kdo z vás už někdy zabloudil na výletě? Kdo z vás šel na prohlídku města a nerozuměl průvodci půl slova? To jen dokazuje, že tři muži jsou obyčejní lidé, kteří mají své problémy a své chyby a působí reálně.

Druhá polovina knihy své kouzlo bohužel ztratila, neboť autor kdovíproč odbočil ze své zajeté koleje a přestal popisovat tři muže na toulkách jako takové a začal s popisem Německa, Němců a vůbec všeho německého. Pokud jste zastánci cestopisů a rádi byste se poučili, jaké to v Německu bylo před sto lety, bude to pro vás to pravé. Já bych si raději přečetla další příhody Jeroma, Harrise a Jiřího místo popisu typického Němce, navíc s pocitem, že jednou autor proti Němcům něco má a po druhé je vychvaluje.

Návštěvě se neubránila ani Praha a mě velmi zajímalo, jak Prahu vidí (nebo spíš viděly) cizí národy. Nesmělo chybět naše pivo, kterému Jiří holdoval až moc, a ani nechyběl rychlokurz dějin národa českého. Pasáž z Prahy se mi líbila, určitě doporučuji historku o modelu sochy, to je velmi povedené! Všeobecně jsou historky mužů v této knize vydařené a dokáží pobavit, pokud máte rádi tento styl humoru.

Kniha je psaná čtivě a srozumitelně, jako tomu bylo i u Tří mužů ve člunu a pokud vám sedl autorův styl psaní v prvním díle, určitě vám bude sedět i ve druhém. Opět se jedná o rychlé čtení, knížka je relativně tenká a přečtená za chvíli. Pod každou kapitolou je umístěn seznam podbodů, které přibližují, co se v dané kapitole bude dít, čímž je kniha velmi přehledná a ulehčuje vyhledávání oblíbených pasáží. Nesmím zapomenout zmínit obal knihy a celkové grafické zpracování, které je opět perfektní a nemůžu mu vůbec nic vytknout.

Celkově se mi kniha líbila, byla čtivá a pobavila mě. Bez problému ji doporučuji na letní dovolenou, kdy nechcete číst žádné složité příběhy a rádi se pobavíte nad touto milou klasikou. Líbila se mi, ale kvůli trochu nudnějšímu konci ji hodnotím jako průměrnou, tudíž 3/5.

Za poskytnutí knihy velmi děkuji nakladatelství Omega.