RECENZE| [buzz] - Máte to pod kontrolou?


Název: Buzz (HP Pettersson #2)
Autor: Anders de la Motte
Počet stran: 416
Rok vydání: 2013
Vydavatel: Knižní klub

Vítejte zpátky ve Hře, postupujeme do dalšího levelu! Prosím všechny, kdo nečetli Game a chystají se na ni, nechť opustí tuto recenzi a vrátí se, až budou mít knížku přečtenou. Jinak se může stát, že se dozvíte věci, které jste vědět nechtěli. A všechny další, kdo už mají první díl za sebou, vítám na startu.
Henrik Pettersson, neboli HP, úspěšně podfouknul Hru a nyní si užívá peníze v utajení na prosluněných plážích s drinkem v ruce, cigaretou v druhé a ženskou na klíně. A není to ledajaká ženská. Jmenuje se Anna Argosová, pochází ze Švédska a vlastní mobilní telefon, jehož "sourozence" HP kdysi také držel v rukou. Užívat si peníze v relativním bezpečí je sice lákavé, ale jak dlouho by to člověk vydržel, aniž by se začal nudit? HP, který je poslední dobou zvyklý na samou akci začíná pochybovat, že život proleželý na lehátku ve stínu palmy bude pro něj to pravé. A v tom přichází jedna párty v poušti, život se mu opět zamotá a HP začíná hrát...
Henrikova sestra Rebecca byla povýšena, našla si přítele a kdekdo by si myslel, že bude spokojená. Ale zdání klame. Problémy v práci střídá nespokojenost s partnerem a k tomu se do ní na diskuzním fóru někdo silně naváží a ostatní ho podporují. Příspěvky ale začínají nabírat na agresivitě a zdá se, že si to pisálek bude snažit s Rebeccou vyřešit osobně...
Nikdo není v bezpečí a nikdo neví, co je pravda a co ne. Jak rozeznáte reálný svět od toho virtuálního, jak víte, že je na internetu pravda a jak poznáte, že místo skutečnosti je všechno jen jeden veliký šum?

Na Buzz jsem se těšila. Ne, že by mi tolik chyběl Henrik, ale přála jsem si vědět, jak bude příběh pokračovat. Nejdřív bych ráda řekla něco k přebalu. A to sice to, že podle mého názoru není tak povedený, jako u Game. Samozřejmě nezáleží na vzhledu, že, ale každý si podle něj vybírá - a zkuste mi říct, že ne. Navíc mi přijde, že k sobě zase tak moc ty obálky neladí a když jsem viděla přebal Bubble - každý pes, jiná ves. Toť můj názor. Ale teď už hurá na obsah - na ten všichni čekáte a je nejdůležitější pro rozhodnutí: číst či nečíst - to je oč tu běží.

Všimla jsem si, že mi na začátku Buzze (ano, skloňuju to a přítel v domnění, že mu říkám "podej mi, prosím, bazén" myslel, že jsem se zbláznila, dokud mu to nedošlo) HP lezl na nervy méně, než v Game. Možná jsem si na něj zvykla, nebo ho první díl změnil a už to nebyl takový lempl. Ne že by mi nevadilo to jeho hulení a pití a to, jak peníze jen tak rozhazoval. No a, že měl pár mega na účtu, trocha skromnosti nikdy neuškodí. Každopádně jsem neměla potřebu kopat ho do zadní části těla tolikrát, jako v Game. Jen za ty anglické výrazy bych mu (nebo možná panu překladateli) dala korunu. Já prostě nejsem typ na takové věci, pokud má být knížka v češtině, ať je v češtině. Nebo ať je tam cca 5 anglických vět na celou knihu. Proč musí být těch 5 vět na každé stránce? Musím říct, že čím víc ke konci knihy, tím méně anglických výrazů, ale začátek byl šílený. Nic proti angličtině, jen tady mě to silně rušilo.

Buzz byl pro mě určitě víc akčnější, než Game. Četl se skoro sám a neměl žádná hluchá místa, neustále se něco dělo. Za to může určitě i častější střídání postav, kdy jsme chvíli sledovali HP a chvíli Rebeccu. Bavilo mě i to, že HP končil půlkou věty, která byla dokončena na začátku Rebečina odstavce, všechno do sebe krásně sedlo a dávalo to smysl.

Pokud mám ještě říct, co mě tak trochu zarazilo, tak určitě to, že se vedlejší postavy vyjadřovaly skoro stejně. Každý člověk používá jiné věty, jiné výrazy a podle toho je rozlišujete a poznáváte. Zdá se mi, že Anders de la Motte má oblíbený výraz "you name it", protože v knize ho říkal každý druhý. Nechci nějak šťourat, jen to není moc reálné a postavám to na životu moc nepřidává. V knize se ještě objevil velmi vysoký počet náhod. Mám ráda logicky zdůvodněné chování a mezi to nepočítám, že měl HP pocit, že musel něco udělat, nebo že se Rebecca najednou rozhodla, že musí vylézt z auta a vlastně ani nevěděla proč. To jen dokazuje, že je chtěl autor někam postrčit, ale neuměl si vymyslet dostatečný důvod, proč to mají udělat,
tak je prostě jednoduše něco osvítilo.

Celkově se mi kniha líbila, byla čtivá a nemohla jsem ji dostat z rukou. Jen ji beru trochu jako odrazový můstek pro třetí a zároveň poslední díl, protože jsme nedostali moc odpovědí na otázky, ale spíše přibyly další, tudíž třetí díl musí být bomba, jinak to neberu. Jako plus beru určitě akčnost a hlavně velmi zajímavé prostředí knihy. Autor se ve světě internetu vážně vyzná a odkrývá jeho tajemnější stránky a při čtení musíte přemýšlet, jestli jste také obětí buzze, co je všechno pravda a co už je jenom obyčejný šum, který se jen někomu hodí do krámu. Tyto informace dostáváte formou zajímavého a akčního příběhu, do kterého jsou skvěle zakomponované. Kniha mě bavila, musela jsem číst a číst, dokud jsem se nedočetla ke konci (který je velmi hodně otevřený, tudíž se jen třesu na to, až si pořídím Bubble) a rozhodně je to velmi dobrý druhý díl, který podle mě předčil i díl první. Za mě je rozhodně odpověď na otázku "číst či nečíst" jednoznačné "číst"! Dávám 4/5 a hvězdičku ubírám za anglické výrazy a mnohonáhodnost.


Book trailer

Hezký den!

Jeannette






3 komentáře:

  1. Pěkná recenze v podstatě s Tebou naprosto souhlasím :) Mě ta angličtina taky občas vadí, na druhou stranu se tu pohybuje hodně v oboru IT a tam se holt docela často takhle mluví a you name it je taky taková fráze, ale jinak s Tebou souhlasím, pár náhod tam bylo, ale já mu to vše odpustila :) Jo a mně se ta obálka děsně líbila, pořád jsem měla chuť vylovit tu věc z písku :D

    OdpovědětVymazat
  2. Tahle série vypadá hrozně zajímavě, upřímně doufám, že se k ní někdy dostanu. :) Povedená recenze.
    Mimochodem máte úžasný blog :O :)

    OdpovědětVymazat
  3. Bastera: Mě právě docela vadilo, že tam té angličtiny bylo tolik, někdy se mi zdálo, že to docela přeháněl a nebylo to tolik reálné, protože představa, že mluvím s kamarády tímto stylem, kdy každá třetí věta je anglická, se mi zdá divná :D Ale jako jo, ta série mě baví a nic proti ní, jen mě ty výrazy občas fakt štvaly :D Ta obálka je pěkná, jen se mi u Game líbila víc - a to teda naprosto souhlasím s tím hrabáním z písku :D

    nroovy: Ta série je zajímavá, určitě si na ní někdy udělej čas, stojí to za to :) A díky mockrát za pochvalu ^^ :)

    OdpovědětVymazat