RECENZE| Inferno

argo.cz

Název:  Inferno
Autor: Dan Brown
Počet stran: 424
Vydavatel: Argo

Dan Brown se narodil roku 1964 v Exeteru. Vystudoval univerzitu a poté se několik let snažil uchytit jako skladatel v Los Angeles. Neúspěch ho ovšem donutil vrátit se do svého rodného města a učit na univerzitě angličtinu. Záhy poté zkusil spisovatelskou dráhu. V roce 1996 vydal svou prvotinu Digitální pevnost, následovali Andělé a démoni, kde se poprvé objevil Robert Langdon. Jeho nejprodávanější knihou se ale stala Šifra mistra Leonarda, která se po svém vydání v roce 2003 stala číslem jedna v hitparádě New York Times a rok poté byla stále na stejném místě.

Harvardský profesor Robert Langdon se probouzí uprostřed noci v nemocnici a zjišťuje, že nemá nejmenší tušení, jak se tam dostal. Nepamatuje si totiž posledních 36 hodin svého života. Po zjištění, že se nachází ve Florencii, ho postihne panika. K náladě mu nepřidá ani pokus o vraždu a úprk do noci spolu s pohlednou lékařkou Siennou Brooksovou. Ocitá se s ní ve změti florentských uliček a zjišťuje, že ho včetně oné ženy v černé, která se ho pokusila zavraždit v nemocnici, pronásleduje oddíl ozbrojenců. Jediným vodítkem, jak z této situace ven, je mu malý kovový váleček, který promítá obraz inspirovaný italským renesančním veledílem - Peklo od Danta Alighieriho.

Jak Langdon s pomocí Sienny postupně luští symboly a šifry, provází nás Florencií, Benátky i Istanbulem a seznamuje nás se zajímavou historií, památkami a uměním renesanční doby.

Inferno je pro mě dlouho očekávaná kniha. Jak nejdříve čekání na český překlad (v angličtině jsem hrozný střevo angličtina mi moc nejde), tak potom čekání, než se k němu dostanu. Musím znovu poděkovat Ježíškovi, protože z ní mám neuvěřitelně velkou radost.
goodreads

Obal bude hodně těžké hodnotit, protože jsem se na první pohled zamilovala do anglického obalu. Samozřejmě, že jsem se musela jít podívat do knihkupectví hned, jak k nám Inferno dorazilo. Je to krásný obal, Florencie dole s osvětleným Il Duomo (ten název jsem si vážně zapamatovala... a to nemám dobrou paměť!) a Dantův obličej. Ale hlavně ten povrch! Bože, jestli jste si na ten přebal ještě nesáhli, tak to musíte ihned napravit. Je to takové jako pogumované, nebo co to je za technologii, ale připomínalo mi to kůži. Ačkoliv bych anglicky zvládla přečíst maximálně tak anotaci, kvůli tomu obalu bych ji klidně chtěla mít doma.

Od Dana Browna jsem už přečetla všechny knihy s Robertem Langdonem, takže můžu srovnávat. Je pravda, že má určitý zajetý řád, jak se bude jeho kniha vyvíjet a jak se chová Robert a vedlejší postavy. No a? Prosím vás, řekněte mi, který ze spisovatelů napíše každou knihu úplně jinak.

Líbí se mi Robertova ztráta paměti, která narušila tu "monotónnost" dřívějších Brownových děl. Být v Robertově kůži, asi bych se necítila zrovna nejlíp. Objevit se v jiné zemi, nevědět, co jsem minulých 36 hodin dělala, nemít žádné vysvětlení. To je k zbláznění. Robert se s tím ale vypořádal celkem dobře, co měl chudák taky jiného dělat. Opět měl k ruce mladou a půvabnou ženu, která mu byla nápomocná. I tentokrát ale Brown porušil svůj zajetý řád, což mi přineslo velké překvapení. Sienna je američanka s IQ 208 bydlící v Itálii s tajemnou minulostí, kterou rozkrýváme po celý příběh. Popravdě, nechtěla bych zažít to, co ona.

Botticceli - mapa Inferna (wikipedie)
Největší cenu pro mě na Brownových knihách má historie, umělecká díla a památky. Nenásilnou formou nás učí prostřednictvím Roberta o místě, kde zrovna přebývá a vy máte pocit, jako byste tam stáli s ním. Někde jsem četla, že jsou popisy zdlouhavé, detailní a přehnané. To asi ten člověk nečetl Chrám matky Boží v Paříži, protože ten začátek jsem neskutečně trpěla a to je teprv dlouhý popis. Kam se na to hrabe Brown se svými pár řádky, které navíc skvěle vystihnout danou stavbu/obraz/cokoliv a pokud jste to město navštívili, nebo ho znáte z fotek, ihned víte, o čem mluví. Já měla to štěstí navštívit Florencii a s Robertem jsem se tam ocitla znovu. Pokud ale daná města neznáte a rádi byste si památky prohlédli "naživo", nejen ve své fantazii podle popisu pana Browna, můžete přejít na tento odkaz, kde naleznete fotky podle jednotlivých kapitol. Radím ale neprocházet si fotky předem. Připravíte se o překvapení. Dále oceňuji provázanost s Alighieriho Božskou komedií, protože je to velmi obdivuhodné dílo génia a ráda jsem se o něm dozvěděla spoustu zajímavých věcí. Jak o Božské komedii, tak o Dantovi.

Celkově knihu hodnotím velmi kladně. Děj byl napínavý, nikde jste dlouho nevydrželi a spěchali za další záhadou, trpěli jste spolu s Robertem ztrátou paměti a absolutně neměli tušení, co se kolem děje. Během čtení si uvědomíte, že hlavní záporák má možná trochu pravdu. Řešení není dobré, ale problém, kterému čelí celý svět opravdu existuje a hrozí velký průšvih, pokud se nevyřeší. Ale pokud to každý ignoruje? Já jsem našeho pana záporáka myslím pochopila, sice bych neudělala to co on, ale vím, proč to udělal.

Dan Brown mě nezklamal a to jsem od něj očekávala opravdu hodně. Celých 424 stran uteklo jak voda, překvapivý konec jsem musela dočíst na jeden zátah, i když jsem byla šíleně unavená. Tolik zvratů, tolik překvapení, akce a napětí v jednom jsem nečekala. Taktéž oceňuji Brownův výzkum, který kvůli této knize provedl a způsob, jakým to dokázal podat čtenáři, aby se nenudil a něco si z toho odnesl. Nemůžu jinak, než dát 5/5. Těším se na dalšího Roberta, nejspíš ke konci roku 2015 v kině při zfilmovaném Infernu.

Book trailer:

Jeannette